En bild av en öppnad bärbar dator med sex bilder på. Tre skarpa bilder har gröna kryss på och två suddiga bilder har röda kors på.

Har det hänt att du inte kunnat hitta de bilder du behövde när du skulle börja skapa en fotobok hos önskefoto? Med smart filhantering och genom att bevara dina bästa bilder på ett ställe kan du snabbt hitta bilderna och använda tiden till att skapa din fotobok på ett kreativt sätt.

Inkludera filhantering i din fotoprocess

En bild av ett vitt bord i ett vitt rum med dator, högtalare, tangentbord, mus, skrivmaterial och böcker. Några bilder som är fästa på ett snöre hänger ovanför bordet.

Det kan ta lite tid att vänja sig vid hur man organiserar filerna på ett bra sätt. Man om du skapar en fotoprocess med olika steg för att ladda upp, byta namn och backa upp dina filer, blir det så småningom naturligt att hålla ordning på bildfilerna varje gång du tar en ny bild.

En fotoprocess kan beskrivas som ett antal steg som professionella fotografer följer från den sekund de tar tag i kameran till det ögonblick de presenterar sina bilder. Du kan ta reda på mer om fotoprocesser i denna blogg om hur man grupperar och organiserar bilder.

Varför är det viktigt med filhantering?

En kvinnohand håller i en mobil över ett bord där det ligger en öppnad bärbar dator och en kamera.

Nu för tiden är vi inte begränsade till att ta bilder med en kamera – vi använder även mobiler, surfplattor eller DSLR-kameror – och därför lagras bilderna ofta på flera olika enheter. För att säkerställa att alla bilder finns på ett ställe så att de enkelt kan användas till dina fotoböcker, är det viktigt att hela tiden överföra dem till en enhet. Dessutom ska du backa upp dem i molnet och helst även på en extern hårddisk. Kolla in för- och nackdelar med de olika lagringsalternativen här.

En steg-för-steg-taktik för att hantera dina bilder

En kvinna sitter med ett barn i en ljusgul vingfåtölj och har en öppen bärbar dator i sitt knä.

Bra filhantering börjar redan innan du tar en bild, i synnerhet om du använder en DSLR-kamera. För att vänja dig vid att hålla ordning på dina bilder kan du använda dig av en steg-för-steg-taktik. Den hjälper dig även att skapa din egen fotoprocess. Använd en process som passar dig, men här får du ett exempel på vilka steg du kan ta för att lagra och hålla ordning på dina filer.

Steg 1: Synka dina enheter

  • Se till att tid och datum på kameran stämmer exakt, i synnerhet om du reser i olika tidszoner. Detta kommer att hjälpa dig ordna dina bilder kronologiskt när du kommit hem. Men om du använder din mobil uppdateras den ju automatiskt när du är ute och reser.
  • Den som använder en DSLR-kamera eller en kompaktkamera måste uppdatera inställningarna manuellt. Ibland när du byter batteri återgår kameran till fabriksinställningarna och kan därför visa fel tid och datum på dina bilder. Alltså, dubbelkontrollera inställningarna innan du börjar fotografera.

Steg 2: Importera dina bilder till ett ställe

  • Reservera lite tid till att överföra bilderna från alla dina enheter till ett ställe för lagring. Det kan vara datorn, molnlagring eller en extern hårddisk. Inkludera helst detta som ett steg i din fotoprocess så att du varje gång du tagit nya bilder importerar dem direkt du kommer hem.
  • Eller om detta inte är möjligt kan du reservera en tid varje månad för bildsortering. Men sortera dina semesterbilder eller bilder från större event så snart du kan.

Steg 3: Radera dåliga bilder och bilder du inte behöver

  • Undvik oreda bland dina bildfiler genom att radera bilder som inte blev bra.
  • Bläddra igenom dina importerade filer, ta bort suddiga bilder och kassera eventuella bilder där du har tummen över objektivet. Du behöver inte slösa lagringsplats på bilder du inte kommer att använda.
  • Var selektiv. Du har kanske tagit massor med bilder av en scen för att få en perfekt bild. Behåll endast den bästa bilden, och kassera de övriga.

Steg 4: Skapa en namnstruktur för dina filer, och håll dig till den

  • Oavsett om du vill samla alla dina bilder i en mapp eller i flera mappar efter tema, skapa en namnstruktur för dina filer och håll dig till den.
  • När du backar upp dina filer på en annan enhet eller i molnet, behåll ditt namnsystem konsekvent även där. Om du behöver använda säkerhetskopiorna blir det då mycket enklare att hitta de rätta bilderna.

Titta på det här inlägget om namngivning för tips om hur du skapar konsekventa filnamn.

Bildhanteringstips att testa

En kvinna sitter vid sitt skrivbord med en bärbar dator framför sig och en stor bildskärm, där det syns några bildfiler.

Om du har hundratals bildfiler och vill förvara dem i molnet för att spara utrymme på din enhet, har du här några lösningar att testa. Dessutom är det en god idé att lagra bilderna i molnet så att dina bilder inte går förlorade om något händer med din enhet.

minbildbank:
  • Vår helt gratis bildlagringstjänst som finns online (/om-minbildbank) och som app (/borjar/minbildbank). På så sätt har du tillgång till dina bilder när och var som helst
  • Du får obegränsad gratis lagring.
  • Den är enkel att använda, och den placerar dina bilder på en tidslinje så att de är lätta att hitta den eller de bilderna du letar efter.
  • Du kan se dina minnen på en världskarta! På så sätt har du en bra översikt över var i världen du har fotograferat.
  • Om du laddar upp bilder med liknande filinformation sparas dem automatiskt tillsammans i “händelser”. Dessa händelser får ett standardnamn (datum), som du enkelt kan ändra. Har du bilder utan information som datum, tid och plats lägger de sig i en mapp i menyn som kallas för “Organisera”. Där kan du redigera och lägga till denna typen av information.
  • Du kan skapa album med bilder av för exempel dina barns första år, en semster eller de små ögonblicken i livet.
  • Du kan dela album med familj och vänner. Perfekt för det där tillfället alla tog massa bilder som ni vill dela med varandra.
  • Online-versionen av minbildbank designar fotoböcker automatiskt, och du kan också framkalla bilder direkt. Läs mer här (/blog/skapa-fotobok-i-minbildbank).
  • Du kan markera dina favoritbilder med hjärt-ikonen och de placerar sig under “favoriter”.
  • I appen kan du aktivera automatisk synkronisering. Då laddar minbildbank upp dina nya bilder på mobilen av sig själv när du öppnar appen.
Adobe Bridge:
  • Det är en gratis digital asset management-plattform som gör att du kan sortera bildmappar med taggar, klassificeringssystem och bildmetadata.
  • Adobe Bridge förenklar även importering från kameran, mobilen och kortläsaren.
  • Du kan döpa om dina filer buntvis, och det är fantastiskt när man vill lagra många bilder.
Google Foto med säkerhetskopiering och synk:
  • Detta är en molnbaserad lagringslösning.
  • Om du ofta glömmer att backa upp filer manuellt är detta en bra lösning – när du använder den med Google Backup and Sync-appen, kan den automatiskt visa bildmappar och föra över dem till ett Google Foto-konto åt dig.
  • När dina bilder finns på Google Foto, kan du se dem i tydlig tidsordning och lagringsutrymmet är obegränsat.
iCloud:
  • För Apple-användare finns ju iCloud. Från början får du 5 GB lagringsutrymme och om du behöver mer, måste du betala.
  • Om du loggar in på iCloud med ditt Apple-ID en gång på var och en av dina enheter, kan du automatiskt synka alla dina bilder.
  • Varje ny fil du lägger till i en enhet kopieras sedan till de övriga så att du kan hålla allt konsekvent.

Du kan hitta fler förslag för lagring här. Och om du behöver extra tips om filhantering, kolla in resten av våra guider om bildorganisation för att lagra dina favoritminnen på ett säkert sätt och skapa vackra fotoböcker på nolltid.

Så börja skapa din fotobok

Kommentarer