Landskapsfotografering blev först populärt bland 1800-talskonstnärer, som insåg hur mycket snabbare det var att använda kamera i stället för pensel. Edward Steichens berömda landskapsbild Moonlight: The Pond, visar tidens mode att måla överst på svartvita foton. Vi snabbspolar till 1900-talet när fotografering började betraktas som en egen konstform och fotografer blev besatta av att skapa den perfekta landskapsbilden.

Moonlight: The Pond av Edward Steichen, 1904, från Wikipedia

Den amerikanska fotografen Ansel Adams var en av de tidiga pionjärerna inom landskapsfotografering. Han var en passionerad miljöaktivist som fotograferade naturen i hopp om att inspirera andra att göra mer för att skydda den.

Hans dramatiska, svartvita bilder av nationalparken Yosemite i Kalifornien i US, exempelvis Monolith, the Face of Half Dome, fångade den majestätiska naturens storslagenhet. Han gjorde sig snart ett namn som en av världens ledande fotografera och landskapsfotografering blev alltmer populärt.

Värt att veta om kamerainställningar och tekniker vid landskapsfotografering

Oavsett om du gillar att fotografera landskap på semestern med din käraste eller när du är ute och utforska närmiljön med barnen, kan du ha nytta av våra tips och tekniker för att få varje bild så bra som möjligt.

1. Använd rätt objektiv

Du kan ta vackra landskapsbilder med alla kombinationer av kamera och objektiv. Med med en vidvinkellins som 10 mm, 18 mm eller 24 mm får du med mycket mer av scenen på bilden. Du kanske också har en zoomlins, exempelvis 18–55 mm, som också fungerar bra till landskapsfotografering. Men tänk på att zooma ut så mycket det går.

Bonustips: De flesta mobilkameror har ett skärpedjup på ungefär 24 mm eller 27 mm, vilket gör dem perfekt lämpade för landskapsfotografering.

2. Fotografera i manuellt läge

Om du fotograferar landskap med en DSLR-kamera eller spegelfri kamera får du fullständig kontroll över kameran genom att byta till manuellt läge. På så sätt kan du manuellt göra inställningar för ISO-värde, bländare och slutartid (du hittar exempel på inställningar nedan).

Om du föredrar att fotografera med mobilen ska du hämta en fotoapp som Manual Camera DSLR för att kunna använda mobilkameran i manuellt läge.

3. Använd en liten bländare

Du kan styra hur mycket ljus linsen släpper in i kameran genom att justera bländaröppningen. En stor bländare som f/1,8 släpper till exempel in betydligt mer ljus i kameran än en bländare på f/10. Det är dock viktigt att du tänker på att bländaren också styr kamerans skärpedjup. En stor bländare på f/1,8 eller f/2,8 skapar ett litet skärpedjup, så att föremål nära kameran hamnar i fokus medan bakgrunden blir suddig. Det passar utmärkt till porträttbilder, men inte till landskapsbilder där vi vill ha fokus på hela scenen. För att åstadkomma detta ska du välja bländaröppningen f/8, f/11 eller till och med f/16. Appar som Manual Camera DSLR kan också användas för att justera mobilkamerans bländare.

Bonustips: En liten bländaröppning (exempelvis f/16) hjälper dig också att fånga solstrålar på bild i strålande solsken. Om du har tur kan du få solen att se ut som en enorm stjärna på bilden.

4. Använd en låg ISO-inställning

ISO-inställningen styr hur ljuskänslig kameran eller mobilkameran är. En låg ISO-inställning passar utmärkt till landskapsfotografier, eftersom du då får med gott om detaljer på fotot utan brus eller grynighet. I starkt dagsljus bör du försöka ligga på ISO 200 eller 400. Om du fotograferar under dagens mörkare timmar, exempelvis soluppgång eller solnedgång, bör du välja ISO 800 eller lägre om möjligt.

5. Använd stativ och längre slutartider

Det bästa med landskapsfotografering är att scenerna och objekten – vare sig det är en skog eller en strandscen – inte rör sig. Det innebär att vi kan sätta upp kameran på ett stativ och använda längre slutartider, till exempel 1/50 eller till och med en hel sekund eller två. Det här är ett fantastiskt sätt att visa rörelser hos vatten, vågor eller träd på bilder. Om när du kan använda längre slutartider kan du också använda lägre ISO-värden och mindre bländare. Stativet håller kameran stadig, så att du ändå får skarpa bilder.

Bonustips: Du kan köpa speciella stativ till mobilkameror eller bara skaffa en adapter så att du kan använda mobilen med ditt kamerastativ. Så oroa dig inte om du inte har en DSLR eller spegelfri kamera, du kan ändå ta vackra landskapsbilder med din mobil.

Tips och tekniker för landskapsfotografering i särskilda scenarier

1. Extremt ljusstarka, soliga dagar på stranden eller i parken

Oavsett om du är på stranden, i skogen eller vid sjön ser moder Jord helt spektakulär ut i strålande solljus. Börja med att ställa in kamerans lägsta ISO-inställning, vilket förmodligen är omkring 100 eller 160. Ställ därefter in bländaren på f/11 eller f/16 och anpassa slutartiden tills du är nöjd med exponeringen. Den bör hamna runt 1/250. Välj inte en längre slutartid om du inte använder stativ. Du behöver förmodligen inte något stativ när solen skiner, men tveka inte att plocka fram det om du vill öva.

2. Skogsmiljöer med hög kontrast

Det finns inget bättre än en fotografering i skogen under en picknick med nära och kära, men ljusförhållanden med hög kontrast kan vara knepiga. I det här scenariot ska du placera kameran eller mobilen på ett stativ för bästa resultat. På så sätt kan du använda en mindre bländare på runt f/11 eller f/16 för att få så mycket som möjligt av scenen i fokus och samtidigt behålla ett lågt ISO-värde på omkring 400. Därefter kan du justera slutartiden tills du är nöjd med exponeringen – börja med runt 1/50 och gör den sedan kortare eller längre efter behov.

3. Solnedgång och soluppgång är gyllene tillfällen

Det finns inget bättre tillfälle att ta landskapsbilder än under de gyllene timmarna när solen går upp och ner. Men tänk på att även om himlen kan se ganska ljus ut i våra ögon är det en relativt mörk scen för kameran. Placera kameran på ett stativ och gör önskade inställningar. Vi rekommenderar en medelstor bländare på cirka f/4 eller f/5,6 för att släppa in massor av ljus och ändå behålla allting i fokus. Börja med ett ISO-värde på omkring 500 och en slutartid på runt 1/250. Anpassa slutartiden tills du är nöjd med exponeringen. Om du inte vill använda stativ, gör bländaröppningen så stor som möjligt och välj en ISO-inställning på runt 800. Då får du en tillräckligt kort slutartid för att ta skarpa bilder även med handhållen kamera.

4. Nattlandskap och stjärnspår

Oavsett om du fotar med en professionell DSLR eller en smartphonekamera behöver du definitivt ett stativ för att ta skarpa landskapsbilder när solen har gått ner. Välj en bländaröppning på f/2,8 eller så stor som möjligt för att maximera mängden ljus. Försök ställa in ISO-värdet på högst 1600, eftersom bilden blir väldigt grynig och brusig med en högre inställning. Du kan sedan justera slutartiden tills exponeringen blir rätt. Börja med 1/100 och öka den sedan om så behövs.

Bonustips: För att fotografera stjärnspår och stjärnhimlar kan du prova en slutartid på två eller tre sekunder. Använd lägsta möjliga ISO-värde och en liten bländare på f/11 eller f/16 för att balansera exponeringen.

5. Vattenfall och vågor

Tillför rörelse i dina landskapsbilder genom att fotografera vattenfall, åar, vågor och tidvatten med lång slutartid. Du behöver definitivt ett stativ till detta, eftersom du då kan använda en längre slutartid på omkring en eller två sekunder och visa rörelserna hos dina objekt. Välj en större bländare på runt f/11 eller f/16 och anpassa sedan ISO-värdet tills du är nöjd med exponeringen.

Bonustips: Om du tycker att det är för ljust för att använda en lång slutartid på en eller två sekunder, vilket är vanligt på dagen, prova att använda ett ND-filter (Neutral Density). Det fungerar ungefär som ett par solglasögon för kameran och minskar mängden ljus som kommer in i linsen. Det här är hemligheten bakom att lyckas fånga vattnets rörelser i dina landskap!

Kreativa tips för att fotografera landskap

Använd tredjedelsregeln till landskapskompositioner

Om det finns en kompositionsregel som är värd att känna till så är det tredjedelsregeln. Det innebär att du delar upp bilden i tre lika stora områden med två lodräta linjer och två vågräta linjer, så att du får ett rutnät med nio rutor. Tredjedelsregeln anger att du utformar dina bilder med huvudmotivet eller fokuspunkten i en av de skärpunkter som rutnätet bildar. På så sätt kan du ge landskapsbilder en mer naturlig känsla som lockar ögat att röra sig obesvärat genom bilden.

Bonustips: De flesta kameror och smartphonekameror har en funktion som lägger ett rutnät över skärmen. Glöm inte att sätta på och använda den för att enkelt visualisera tredjedelsregeln när du komponerar landskap.

Håll utkik efter fokuspunkter som får dina landskapsfoton att sticka upp

Genom att använda en fokuspunkt i dina landskap kan du ge bilderna form och mening. Det kan vara något så enkelt som ett träd, ett vattendrag, en människa eller ett djur. Det kan till och med vara ett konstruerat föremål som en bro eller byggnad. Om du vill fotografera ett landskap som saknar fokuspunkter, be en kompis, din respektive eller ett barn att kliva in i scenen och gör dem till fokuspunkt. Genom att lägga till människor i dina foton kan du tillföra en känsla för proportionerna, så att betraktaren enklare kan föreställa sig hur det skulle vara att befinna sig där.

Använd ledande linjer

Ledande linjer Du kan använda allt från staket och stigar till vägar och vattendrag som ledande linjer. För att göra det, försök komponera dina bilder så att den ledande linjen ”pekar” mot bildens huvudmotiv. Du kan till exempel använda ett trästaket för att leda ögat från bildens ena hörn och upp till ett snötäckt berg i det motsatta hörnet.

Bonustips: Medan du övar på att införliva ledande linjer i dina landskapsfoton, prova att fota i svartvitt. Då blir det enklare att börja se allt med geometriska ögon.

Fotografera under dagens gyllene timmar

De brukar kallas för ”magiska timmar”, de gyllene stunder precis efter soluppgången och solnedgången. Det är då solen står lägst på himlen och sprider ett vackert varmt och rikt ljus med rosa eller rödskiftande nyanser. Stig upp tidigt om du är morgonpigg eller håll dig vaken efter middagen om du är mer av en nattuggla. Och glöm inte att packa med stativet och något varmt att ha på dig. Kyliga morgnar är allra vackrast och temperaturen sjunker alltid när solen har gått ner.

Den viktigaste regeln att komma ihåg är att ”regler är till för att brytas”. Det bästa sättet att förbättra dina landskapsfoton är helt enkelt att ta på dig ett par bekväma skor, ta med kamera och stativ och tillbringa så mycket tid som möjligt med att fotografera utomhus. Prova att fota vid olika tidpunkter på dagen, för att lära dig hur ljuset förändras från morgon till kväll. Ju mer du fotograferar, desto bättre blir dina landskapsbilder!

I vår blogg hittar du många fler fototips och kreativ inspiration!

Kommentarer