Det var tidigt 70-tal…
Bara 21 år gammal ansökte jag om att “idka” fotorörelse i Bromölla under namnet: Foto-Center Bromölla C.Johansson”. Jag och en kompis testade olika affärsideer och fastnade till sist för att testa postorderförsäljning av “Jätteförstoringar”. Det fanns lite konkurrens på den tiden i form av Svenskt Affischfoto i Karlstad (tror jag det låg) Lill-Babs fanns med i deras små annonser och visade upp ett jättefoto på sin lilladotter. Affärsidéen byggde på att “Direkt från sin gamla fotografier i “skokartongen” eller albumet, göra ett jättefoto utan hjälp av negativet(filmen)”. Vid denna tiden var detta ganska unikt, att förstora DIREKT från bilden. Ingen film, negativ eller dia behövdes…

1975 drog det i gång på allvar; jag sa då upp mig från mitt ordinarie arbete och började på heltid med ” Jätteförstoringar”.
1977 flyttade jag verksamheten till Sölvesborg.
1982-83 började vi tillverka färgförstoringar. Min fru Ingrid började nu på heltid i företaget.

Under det “glada 80-talet” fördubblade vi vår omsättning 4-5 gånger. Innan vi visste ordet av var vi uppåt 20-talet anställda. Omsättningen låg på ca 15-20 miljoner. Varav 5-6 miljoner i marknadsföring! Fortfarande samma affärside. Vi började också inse att vi var i “presentbranschen” där Julklapparna var den stora grejen. 60-70% omsattes under årets tre sista månader. Även här skapades “Studentplakatet” som en naturlig följd av annonsering om Jätteförstoringar i mars april.

1990-91 byggde vi nya lokaler som en följd av det glada lönsamma 80-talet. Nu var det mer allvar. Bankkris med 500% ränta i Sverige under viss tid gjorde inte läget bättre. Nu gällde det att spara o leva på gamla meriter…trodde vi.
1996 var inte läget det bästa. Sparivern gjorde att vi tappade omsättning. Vi stod och stampade.
1997 Beslöt jag att ta in Fotokalendern med egna bilder för varje månad.Succén var given. Ganska omgående nästan dubblerade vi omsättningen med nästan samma marknadsbudget. Man behöver inte vara Einstein för att räkna ut den nya lönsamheten. För varje år som gick lyckades vi öka omsättning och lönsamhet på våra “Jätteförstoringar”.

När den digitala kameran började sitt segertåg över världen runt år 2000, medförde detta en total förändring av hela fotomarknaden. Vanliga fotografier började kraftigt minska. Man tog tio gånger fler bilder med digitalkameran, men inte många bilder gjordes på fotopapper. Denna förändring påverkade också önskefoto till viss del. Studentplakaten levde dock sitt eget liv och påverkades inte av den nya tekniken.

Efter 35 år tyckte vi då att tiden var mogen för en ny vidareutveckling och bestämde oss då för att sälja bolaget.

Kommentarer