Märker du ibland att dina actionbilder är suddiga, eller att du ofta missar ögonblicket helt? Du är inte ensam! Det kan faktiskt vara svårt att fotografera rörliga motiv även för de mest erfarna proffs. Men med rätt kunskap och tekniska färdigheter kan du få tiden att stå still och fånga exakt vad du behöver för att berätta din historia.

Ett tidlöst exempel är den ikoniska actionbilden på Muhammad Ali, tagen 1965 av Neil Leifer med en gammaldags Rolleiflex-kamera. En enda bild som fångar ett alldeles speciellt ögonblick i historien och sammanfattar den legendariske boxarens hela karriär. Det betyder inte att du måste börja med att fotografera idrottshjältar – du kan faktiskt använda samma teknik när du fotar din egen familj.

Fånga energin i barnens rörelser, så har du förevigat själva essensen av deras barndom. Fotografera din respektive i rörelse under er årliga cykelsemester, så kan du säkert fånga känslan av hela semestern och njuta av den resten av livet.

Alla actionbilder handlar emellertid inte om att frysa tiden och ta skarpa foton. Ibland kan du faktiskt tillföra en känsla av rörelse, fart och energi genom att göra actionbilder lite suddiga. Den här tekniken används ofta inom dansfotografering, så att betraktaren får en känsla av dansarens rörelser.

Värt att veta om kamerainställningar och tekniker vid fotografering av rörliga motiv

1. De bästa kamerainställningarna för att ta skarpa bilder av rörliga motiv

För att ta skarpa actionbilder som fryser rörelsen är det viktigt att använda en kort slutartid på högst 1/250 sekund. Vissa gatufotografer envisas faktiskt med att använda en minimal slutartid på 1/1000 s. Du kommer att märka att det är enklare att använda en kort slutartid när du fotograferar utomhus på dagen eller i väl upplysta rum. Om du fotograferar inomhus, prova med att höja ISO-inställningen och använda så stor bländaröppning som möjligt. På så sätt kan du välja en kortare slutartid.

Tips: Hämta en fotoapp som Manual Camera DSLR för att kunna styra mobilkamerans slutartid.

2. De bästa kamerainställningarna för att fånga rörelsers suddighet\

Om du avsiktligt vill göra dina actionbilder suddiga i rörelser ska du välja en längre slutartid på 1/100 eller ännu mer. I starkt dagsljus kan du dock märka att bilderna blir överexponerade om slutartiden är för lång. Välj i så fall en mindre bländare på runt f/11 och se till att ISO-värdet är så lågt det bara är möjligt.

3. Fotografera med tidsvärde för att enklare styra slutartiden

Din kamera har förmodligen ett fotograferingsläge som kallas ”tidsvärde” eller ”slutarprioritet”. Det brukar förkortas ”TV” eller bara ”S”. Det här läget passar perfekt för att fotografera snabbrörliga motiv, eftersom du manuellt kan styra slutartiden samtidigt som kameran automatiskt justerar bländare och ISO.

Kreativa tips för att fotografera rörliga motiv

Ge dig ut för att komma igång med actionfotografering. Du kommer att märka att det är mycket enklare att ta skarpa bilder av rörliga motiv när det finns gott om naturligt ljus, eftersom kameran då kan använda en kortare slutartid. Testa en sportig fotosession med småttingarna när de spelar fotboll eller brännboll, eller be din respektive att visa upp sina bästa danssteg på stranden, så att du får chansen att öva.

Prova att panorera mobilen eller kameran från sida till sida, samtidigt som du behåller motivet i sökaren. På så sätt blir bakgrunden suddig och motivet hamnar i fokus. Kom igång med den här tekniken genom att fotografera barn som cyklar förbi, eller be en kompis springa förbi dig.

När du fotograferar i dåliga ljusförhållanden, på kvällen eller i ett mörkt rum, kan du ge modellen en lykta eller ficklampa och be honom eller henne att svinga den under dansen, leken eller språngmarschen. Om slutartiden är tillräckligt lång kommer du att kunna fånga ljusspåren och betona deras rörelser.

Släpp loss kreativiteten när du väljer kameravinkel genom att placera dig och kameran på ovanliga ställen. Du kanske kan ligga på marken och fotografera när ditt barn eller husdjur hoppar över dig. Klättra upp i ett träd eller stå på en parkbänk och fotografera händelserna från ovan. Eller du kanske till och med kan sätta fast en actionkamera på cykeln och ta äventyrliga självporträtt av dig och bilder på dina närmaste.

Sist men inte minst, är det viktigaste att ha roligt med dina actionfoton och komma ihåg att du har all rätt att bryta mot reglerna. Precis som med alla former av fotografering finns det alltid ett visst mått av tur när du lyckas ta den perfekta bilden av ett rörligt motiv. Några av de allra bästa actionbilderna har tagits ”av misstag”, helt enkelt eftersom fotografen befann sig på rätt plats vid rätt tillfälle. Det viktigaste är att våga experimentera och ha kul!

I vår blogg hittar du många fler fototips och kreativ inspiration!

Kommentarer